HABERLER

Âlemin anatomisi Hakk işleyişi hikmettir

‘Modernliğin Hikmetinden Sual’ konulu söyleşide konuşan Prof. Dr. Bedri Gencer, “Âlemlerin anatomisi ve fizyolojisi vardır: Anatomisi Hakk, işleyişi hikmettir. Âlemlerin kuruluşu Hakk iledir, işleyişi hikmet iledir. Hakk bazen açık, bazen gizlidir. Hikmet her zaman açıktır” dedi.

Sakarya Büyükşehir Belediyesi Kasım Kültür Sanat Etkinlikleri kapsamında ‘Modernliğin Hikmetinden Sual’ konulu söyleşi ve ardından imza günü gerçekleştirildi. Ofis Sanat Merkezi ev sahipliğinde düzenlenen programa ‘Modernliğin Hikmetinden Sual’ kitabının yazarı Prof. Dr. Bedri Gencer konuşmacı olarak katıldı. Gencer söyleşinin ardından okurları için kitabını imzaladı.

Bedri Gencer’in konuşmasından bazı satır başları şu şekilde;

Hikmet neye atıf yapıyor?
“Bizler kavramlar olmadan dünyayı tanımlayamayız. Mesela ağaç deyince herkes bildiğimiz ağacı anlar. Ağaç deyince biri çiçeği ya da denizi anlamaz. Ama bugün hikmet deyince hepimiz aynı şeyi mi anlıyoruz? Bir ağacı anladığımız gibi hikmeti de kavrayabiliyor muyuz? Hikmet neye atıf yapıyor?”

Hikmetin sembolü asadır
“Âlemlerin anatomisi ve fizyolojisi vardır: Anatomisi Hakk, işleyişi hikmettir. Âlemlerin kuruluşu Hakk iledir, işleyişi hikmet iledir. Hakk bazen açık, bazen gizlidir. Hikmet her zaman açıktır. Hikmetin sembolü asadır. Asa deyince aklımıza kör gelecektir. Yani engelli bir insan. Ama normalde çobanların aletidir asa. Çoban hükümdardır. Hikmeti de bu açıdan ele aldığımızda de çoban ve sürü ikilemiyle tanımlayabiliriz. Çoban asasıyla yeri yoklayarak yürür. Sürüsünü de yanlış yola gitmekten men eder.”

Fıtrat insanın ilk tabiatıdır
“Hikmetin birinci boyutu illet, ikinci boyutu ilim, üçüncü boyutu da ameldir. Hikmetin bir manası da men etmektir. İnsanın fıtratı doğruluktan yanadır. İnsan nefsini yok ederse, kötülüklerden ve yanlışlardan soyutlanırsa fıtratına geri dönecektir.  Modernleşme fıtrattan uzaklaşmaktır. Fıtrat insanın ilk tabiatıdır.  İnsanın da ilk fıtratı topraktır. İnsan feodalizmden kapitalizme geçiş yapmıştır. Bu da ortaçağa dayanmaktadır. Modernleşmeye bir nevi kapitalistleşme diyebiliriz. İslam’da modernizmin karşılığı bidattır. Sünnetle bidat nasıl bir arada olamazsa, hikmet ile kapitalizm de bir arada olamaz.”